Tävlingsinfo

Tävlingskansli

Finns i skidstugan  på tävlingsplatsen             

OBS!

På fredagens sprint avhämtas tävlingsnummern av skidåkarna personligen senast 1 h före respektive skidåkares start!

Likadant på lördagens och söndagens tävling!

Tävlingsnumrorna finns i stora salen inne i skidstugan!

Kansliet öppnar:

– kl.12.00 på fredag

– kl.09:00 på lördag

– 08:30 på söndag

För icke returnerat tävlingsnummer debiteras 50 €.

Tävlingsspår

1,0km, 1,4 km och 1,7km används

Tävlingsspåret stängs 5 minuter före första start på tävlingsdagarna. Enbart skidåkare i tävlingssituation får skida på tävlingsspåret efter att det stängts.

På lördag hålls en paus på 40 minuter i startlistan för att de äldre ska kunna testa skidor. Pausen är efter att klasserna D/H10-15 startat.

Vallautrymme

Vallningsutrymme bör bokas på förhand senast 31.1.2020. Vallaplatsen kostar 300€/förening torsdag – söndag. Ett uppvärmt utrymme finns på tävlingsplatsen. Bokningen av vallaplats görs på ifasarna.kronoby@gmail.com

Lagledarmöte

Lagledarmöte hålls på tävlingsplatsen en timme före första start samtliga dagar.

– Fredag kl.13:00

– Lördag kl.10:00

– Söndag kl.09:00

Tävlingsregler

FSS:s och SHL:s tävlingsregler tillämpas/följs.

Under fredagens individuella tävling samt under de klassiska etapperna på söndagens stafetter kommer teknikövervakare utrustade med videokameror att placeras ut kring spåret.

Stavlängderna kontrolleras med stickprov för klassiska etapper enligt SHL:s tävlingsregler. Gäller endast klasser D/H 18-21. Stavlängdstabell finns uppsatt på tävlingsplatsen.      

Resultatservice

Tidtagningen sköts av Niklas Enlund (KD-soft), tel. 0500568330

Målkamera finns. Alla tävlande använder chip för tidtagningen. Chippen sätts på av funktionärer vid ingången till start. Direkt efter målgång tas chippen bort av funktionärerna.

OBS!!! På grund av det stora antalet deltagare i sprinten bör alla göra sig klara i tid och infinna sig vid fållan för chip påsättning för att tidtabellen ska hålla!!

Tävlanden som avbryter meddelar målets funktionärer och returnerar tävlingsnummer och chip.

Resultaten på tävlingarnas anslagstavla efter avslutad klass och på

https//ifasarna.fi/startlistor-och-resultat/

Protester

Eventuella protester skall inlämnas till tävlingskansliet senast 15 min efter inofficiella resultaten har publicerats. Protestavgift 50 euro.

Dusch och omklädning

Dusch och bastu finns i skidstugan på tävlingsplatsen

Prisutdelning

Prisutdelning på tävlingsplatsen alla dagar.

Priser per klass:

Sprint 4/klass

Normaldistans:

D10/H10 alla

D12/H12 alla

D13/H13 10st/klass

D14/H14 8st/klass

D15/H15 6st/klass

D16/H16 4st/klass

D17/H17 4st/klass

D18/H18 4st/klass

D20/H20 4st/klass

D21 4st/klass

H21 6st/klass

Oldboys och Oldgirls 3st/klass

Stafetter 3 bästa i varje klass

Första Hjälp

Nedervetil Första Hjälp Grupp finns på tävlingsplatsen vid start-och målområdet.

Kontaktpersoner:

Ann Sunabacka tel.nr. 050 595 6255 Carina Rönnvall-Berg tel.nr. 050 586 2137

Räddningsplan